این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

الگوی عملیاتی تخصیص اعتبارات غیر پرسنلی با رویکرد کارایی: مطالعه موردی استان البرز
دوره 3، شماره 3، پاییز 1400، صفحات 20 - 1
نویسندگان : صمد برزویان 1، آزاده غلامیان* 2
1- دکتری اقتصاد آموزش و پرورش، استادیار گروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
2- کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران، ایران
چکیده :
پژوهش حاضر از نظر هدف، کاربردی، از نوع توصیفی – تحلیلی است. جامعه آماری این پژوهش شامل 8 منطقه آموزش و پرورش استان البرز بوده است. در این پژوهش بر روی داده های مناطق هشت گانه آموزش و پرورش استان البرز تحلیل ثانویه صورت گرفته است. با توجه به ویژگی های مناطق آموزشی، برای اندازه گیری کارایی نسبی بین مناطق آموزش و پرورش استان البرز از روش ناپارامتریک تحلیل پوششی داده ها استفاده شده است. پس از جستجوی رایانه ای از منابع داخل و خارج از کشور و همچنین بررسی مطالعات موجود در این زمینه، متغیرهای تحقیق در دو بخش ورودی ها و خروجی ها تعریف شده است. با تعیین ورودی ها و خروجی ها به کمک نرم افزارDEA-solver و با استفاده از دو مدلI-V -BCC و AP-BCC-V کارایی همه مناطق آموزشی بر اساس ضرایب کارایی برتر محاسبه شده و مناطق آموزشی بر اساس میزان کارایی رتبه بندی شده اند. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داده است که بیشترین کارایی مربوط به مناطق آموزشی ناحیه4 کرج و شهرستان اشتهارد است و کمترین کارایی مربوط به منطقه آموزشی شهرستان طالقان است. با توجه به ضرایب کارایی هر منطقه آموزشی، ضرایب تخصیص اعتبارات با رویکرد کارایی محاسبه شده و الگوی عملیاتی تخصیص و توزیع اعتبارات غیر پرسنلی و برنامه های کیفیت بخشی استان تدوین و ارایه شده است.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !