ثبت نام

ثبت نام

ورود به صفحه کاربری

karbari2

صفر تا صد چاپ کتاب شما
پیوندها

 

 

 

QR Code

علوم مدیریت

بررسی کارایی ارزشیابی مجازی در محیط های مجازی از دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه تبریز
دوره 5، شماره 4، زمستان 1402، صفحات 18 - 52
نویسندگان : ريما محمدمرادي 1 ، مليحه فرتاش* 2

1 دانشجوی دکترای اقتصاد بین‌الملل، دانشکده اقتصاد و مدیریت، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

2 دانش آموخته دوره كارشناسي ارشد مديريت برنامه ریزی درسی،دانشكده علوم تربيتي و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران

چکیده :
هدف پژوهش حاضر بررسی کارایی ارزشیابی مجازی در محیط¬های مجازی از دیدگاه دانشجویان و اساتید دانشگاه تبریز بود. روش تحقیق به لحاظ هدف،کاربردی و از نظر گردآوری داده‌ها توصيفي از نوع پیمایشی می¬باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان (19813 دانشجو) و اساتید (768 استاد) دانشگاه تبریز بود. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد که بر اساس این فرمول، 256 نفر از اساتید و 377 نفر از دانشجویان با استفاده از روش نمونه¬گیری خوشه¬ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق¬ساخته در دو نسخه اساتید و دانشجویان بود. روایی ابزار توسط اساتید به تایید رسید و برای تایید پایایی از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد که پایایی به ترتیب برابر با 96/0 و 97/0 به دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده¬ها از آزمون¬های تی¬تک¬نمونه¬ای، تی مستقل و تحلیل آنوا استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که کارایی ارزشیابی مجازی در دوران آموزش مجازی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه تبریز در بعد درونداد (08/20) و فرآیند (1/87) و کل (18/107) از میانگین مفروض بیشتر است. بنابراین از نظر افراد مورد مطالعه ارزشیابی مجازی در در بعد درونداد و فرآیند و همچنین وضعیت کلی سیستم ارزشیابی مجازی دارای کارایی است. همچنین کارایی ارزشیابی مجازی از دیدگاه اساتید بعد فرآیند (78/107) و کل (67/137) از میانگین مفروض بیشتر است، بنابراین از نظر افراد مورد مطالعه ارزشیابی مجازی در بعد فرآیند و همچنین وضعیت کلی سیستم ارزشیابی مجازی دارای کارایی است. بین اساتید بر اساس جنسیت در خصوص کارایی ارزشیابی مجازی تفاوت معنی¬داری وجود دارد و اساتید خانم کارایی ارزشیابی مجازی را بیشتر از اساتید آقا گزارش کردند. بین دیدگاه دانشجویان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در دو مولفه درونداد و کل سیستم ارزشیابی مجازی تفاوت معنادار وجود دارد.
کلمات کلیدی :
ارزشیابی، مجازی، ارزشیابی مجازی، درونداد، فرایند، دانشگاه تبریز