این نشریه را در شبکه‌های علمی همراهی کنید:

لینکدین

ریسرچ گیت

پابلونز

آکادمیا

ارکید

مندلی

گوگل اسکالر

تحلیل تأثیر توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان بر شهرت سازمانی (مطالعه موردی: هتل‌های شهر اصفهان)
دوره و شماره : آماده انتشار
نویسندگان : نرگس عطریان* 1، محسن اسدی 2، مهری مهدی خانی 3
1- استادیار، گروه مدیریت، واحد شاهین شهر، دانشگاه ازاد اسلامی، شاهین شهر، ایران
2- کارشناسی ارشد مدیریت، واحد نجف آباد، دانشگاه ازاد اسلامی، نجف اباد، ایران
3- دانشجوی دکتری، گروه مدیریت، واحد یزد، دانشگاه ازاد اسلامی، یزد ،ایران
چکیده :
امروزه میلیون‌ها نفر در صنعت گردشگری و صنایع مرتبط با آن اشتغال دارند. در اين شرايط، نقش منابع انساني نه‌تنها در سطح سازماني بلكه به‌صورت كلي از سطح يك واحد كوچك اقتصادي تا سطح ملي ارتقا و گسترش پیداکرده است. پژوهش حاضر باهدف بررسی توانمندسازی روان‌شناختی کارکنان و شهرت سازمانی و ابعاد آن در هتل‌های شهر اصفهان صورت ‌گرفته است. جامعه آماری کلیه مدیران و کارکنان هتل‌های شهر اصفهان به تعداد 210 نفر است که 132 نفر از آن‌ها به‌عنوان نمونه به‌صورت تصادفی مورد بررسی قرار گرفتند. پژوهش به لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش‌شناسی از نوع توصیفی-پیمایشی است. ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه‌های استاندارد توانمندسازی روان‌شناختی میشرا و اسپیریتز و شهرت سازمانی فومبران و هریس بوده و در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارSPSS استفاده‌شده است. نتایج نشان داد توانمندسازی روان‌شناختی و تمام ابعاد آن شامل معناداری، شایستگی، خودمختاری، مؤثر بودن و اعتماد رابطه مثبت و معناداری با شهرت سازمانی دارند. در فرضیه نخست بر اساس سطح معناداری0.000، بین توانمندسازی روان‌شناختی (احساس شایستگی، احساس خودتعیین‌گری، احساس مؤثر بودن، احساس معنی‌دار بودن، احساس اعتماد) با شهرت سازمانی در کارکنان هتل‌های شهر اصفهان رابطه معناداری وجود دارد و مقدار همبستگی 649/۰ می‌باشد. نتیجه پژوهش مِن و استاکس (2013) نیز تأثیر مثبت توانمندسازی کارکنان با (توانایی ادراک‌شده و کنترل درک شده) با شهرت ادراک‌شده توسط کارکنان را نشان داده است.
پشتیبانی آنلاین از طریق واتساپ

پژوهشگران گرامی؛ پاسخگوی سوالات شما عزیزان از طریق واتساپ هستیم !


جهت ارسال پیام در واتساپ اینجا کلیک نمائید !