دوره 6، شماره 19، تابستان 1403، صفحات 202 - 219
نویسندگان : منصور اسماعیل زاده * و سعیده خوشکام

چکیده :
هدف این پژوهش، تحلیل روابط بین استراتژی‌های مرتبط با توسعه سبز تامین کننده با استفاده از دیمتل و اولویت‌بندی آن‌ها با فرآیند تحلیل شبکه ای در صنعت خودرو است. به این منظور ابتدا با مرور ادبیات، استراتژی‌های توسعه سبز تامین کننده شناسایی می‌شوند. سپس با نظرسنجی از خبرگان صنعت خودرو آن‌ها را بومی‌سازی می کنیم که به استراتژی‌های ارزیابی عملکرد محیطی تأمین‌کننده و بازخور نتایج، تدارکات هوشیارانه‌ی محیطی، تلاش‌های مشترک با خریدار برای بهبود عملکرد پایداری، آموزش اقدامات محیطی، تسهیم به موقع اطلاعات و توسعه‌ی روابط تعدیل می‌یابند. در مرحله بعد، با تدوین پرسشنامه دیمتل و توضیح و توزیع پرسشنامه برای خبرگان صنعت خودرو، داده‌های لازم گردآوری می‌شوند. پس از گردآوری داده‌های لازم، استراتژیها با استفاده از روش دیمتل و تکنیک فرآیند تحلیل شبکه ای تجزیه‌و‌تحلیل می‌شوند. خروجی دیمتل به صورت یک شبکه‌ای است که روابط میان استراتژی‌ها را نمایش می‌دهد. بر اساس خالص تأثیرگذاری استراتژی‌ها، به ترتیب استراتژی‌های ارزیابی عملکرد محیطی تأمین‌کننده و بازخور نتایج، آموزش اقدامات محیطی، تسهیم به موقع اطلاعات تأثیرگذار قطعی و استراتژی‌های تدارکات هوشیارانه‌ی محیطی، تلاش‌های مشترک با خریدار برای بهبود عملکرد پایداری و توسعه‌ی روابط تأثیرپذیر قطعی هستند. سپس از خروجی روش دیمتل به عنوان ورودی روش فرآیند تحلیل شبکه ای استفاده گردید و با بدست آوردن اوزان، استراتژی‎ها اولویت‌بندی می شوند. براساس یافته‌های پژوهش، استراتژی ارزیابی عملکرد محیطی تأمین‌کننده و بازخور نتایج دارای بیشترین اهمیت و در جایگاه بعدی استراتژی آموزش اقدامات محیطی قرار دارد.

کلمات کلیدی :
توسعه سبز تأمین‌کننده (GSD)، استراتژی‌های GSD، دیمتل (DEMATEL)، فرآیند تحلیل شبکه‌ای(ANP)، صنعت خودرو


مشاهده مقاله
112
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۲ بهمن ۱۴۰۲
تاریخ ریوایز
۱۳ خرداد ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۲ شهریور ۱۴۰۳