دوره 4، شماره 2-10، بهار 1401 - جلد دوم، صفحات 57 - 46
نویسندگان : زینت خودآموز * و محمدرضا احمدیان

چکیده :
در زمینه کارت امتیازی متوازن تحقیقات زیادی صورت گرفته اما متأسفانه در زمینه طراحی و ارائه یک روش ساختار یافته برای رفع ناسازگاری های موجود در راه اجرای موفق و اثرگذاری آن کار زیادی انجام نشده است. این روش، روشی برای تبد یل استراتژی به عمل می‌باشد جهت عملیاتی ساختن آسان، مدیریت و استراتژی‌های سازمان و چشم‌انداز آینده شرکت برای مدل ارزیابی متوازن می‌باشد. امروزه صنایع معدنی و بازرگانی برای ماندگاری در بازارهای ناپایدار و رقابتی در دنیا با چالش های زیادی روبرو هستند(BSC). کارت امتیازی یکی از رویکردهایی است که اهمیت و جایگاه ویژه‌ای در سازمان‌های بزرگ و همچنین بنگاه‌های کوچک و متوسط دارد. هدف این تحقیق استفاده از رویکرد کارت امتیازی متوازن و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی برمبنای مدیریت دانش بر چهار دیدگاه این رویکرد یعنی یادگیری و رشد، فرآیندهای داخلی، مشتری و مالی می‌باشد. نتایج حاصله حاکی از اثرات مثبت و معنادار مجموعه اقدامات مدیریت دانش بر عملکرد کلی سازمان است. این تأثیر نه تنها بر بٌعد یادگیری و رشد معنادار بوده و درخصوص سایر ابعاد معنادار نبوده است. پژوهش حاضر با هدف کاربردی و بر اساس ماهیت توصیفی-همبستگی است که از روش نمونه گیری تصادفی میان 50 نفر به صورت پرسشنامه پخش شده، استفاده گردیده است که شامل کارکنان سازمان های معدنی بوده است که با توجه به پاسخ های جمع آوری شده می توان گفت بهره وری سازمانی بر روی کارت امتیازی متوازن و عملکرد سازمانی اثر میانجیگری دارد و فرضیه مورد قبول است. به علاوه، مدل پیشنهادی با ارائه راهكارهاي اصولي حاصل از سيستم بازخورد، تقريباً تمام شاخص هاي تعريف شده را بهبود بخشیده و بر عملكرد سازمان های معدنی، در تمامي ابعاد تأثیر مثبتي داشته است.

کلمات کلیدی :
کارت امتیازی متوازن، عملکرد سازمانی، استراتژی


مشاهده مقاله
461
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۱ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۱۰ فروردین ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۱۰ فروردین ۱۴۰۳