دوره 4، شماره 2-10، بهار 1401 - جلد دوم، صفحات 123 - 110
نویسندگان : شیدا دهیری * و محمد امین رفعتی

چکیده :
امروزه چالش بزرگ کشورهاي درحال توسعه، بهره وري است و کشور ما نيز با درک اين موضوع، چند سالي است که در پي يافتن راهي براي نهادينه کردن اين مفهوم در جامعه صنعتي و سازماني خويش است. چرخه هاي مديريت بهره وري که با رويکرد کايزن عملياتي در بخش عمده اي از سازمانها و صنايع کشور در حال استقرار و يکي از راهکارهاي ارائه شده در اين زمينه است. کايزن يک الگوي ساده، کم هزينه و موفق ژاپني است که کليد موفقيت ژاپني ها بوده، این سیستم که ریشه در فرهنگ شرکت های تولیدی، صنعتی و سازمان های ژاپنی دارد که امروزه در بسیاری از کشورهای صنعتی برای افزایش بهره وری مورد الگوبرداری قرار گرفته است. دستیابی به بهره وری بیشتر و عرضه محصول با کیفیت همیشه جزو اهداف اصلی سازمان هاست، اما برای دستیابی به فرایندهایی که کالا یا خدمات را با کیفیتی بالاتر ارائه کنند تنها به کارگیری تکنولوژی¬های نوین موفقیت آمیز نخواهد بود و اگر سیستمی برای بهبود فرایندها تعریف و به کار گرفته نشود به جز اتلاف منابع و زمان کار دیگری صورت نپذیرفته است. در واحدها وسازمانها، مواد اتلافی وجود دارند که با حذف آنها می توان هزینه ها را کاهش و بهره وری را افزایش داد. در واقع اجرای کایزن باعث ارتقا عملکرد بهبود سازمان می شود. بنابراین به دلیل توانایی کایزن در کاهش هزینه ها و جلوگیری از اتلاف منابع ارتقا منابع وسطح عملکرد و افزایش بهره وری کاربرد و اجرای آن در همه واحدهای صنعتی و سازمان ها توصیه می گردد.

کلمات کلیدی :
کایزن، بهره وری سازمانی، سازمان، صنعت


مشاهده مقاله
505
دانلود
0
تاریخ دریافت
۲۵ بهمن ۱۴۰۰
تاریخ ریوایز
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
تاریخ پذیرش
۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳